(Rebut de Pere Grau: 'Traducció
de l'article en alemany, de Roland Vaubel, professor d'economia i de
política econòmica a la universitat de Mannheim. L'article ha
sortit el 15.10.14 a “Wirtschaftliche Freiheit” (llibertat
econòmica) un blog obert a tots els economistes alemanys.')
Clica a "Més informació"
EL REFERÈNDUM
CATALÀ
Secessió
és una forma de descentralització política. Reforça la
competència polític-econòmica, i per tant la llibertat econòmica.
Els
estats europeus següents deuen la seva existència a una secessió:
Suïssa
(1291), Suècia (1523), Holanda (1579), Portugal (1640), Grècia
(1827), Bèlgica (1831), Noruega (1905), Finlàndia (1917), Irlanda
(1921), Islàndia (1944), els estats bàltics (1990), Eslovènia
(1991), Croàcia (1991), Macedònia (1991), Bòsnia-Herzegòvina
(1992), Eslovàquia (1992) i Montenegro (2006).
Cap
d'aquestes secessions (exceptuant la noruega) va ser d'acord amb la
constitució. La declaració d'independència del parlament eslovac
del juliol del 1992 tampoc tenia cap fonament en la constitució
txecoslovaca. La secessió va ser legalitzada posteriorment el
novembre del 1992.
Als
catalans se'ls hi retreu que la constitució espanyola en el seu art.
2 diu que es fonamenta “en la indissoluble unitat de la nació
espanyola, pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols”.
Aquest article es basa en l'article 2 de la “llei orgànica de
l'Estat”, la constitució del règim de Franco. Disposicions
semblants existeixen també a les constitucions francesa i italiana.
Segons l'article 2 de la seva constitució, França és una república
indivisible, laica, democràtica i social”. L'article 5 de la
constitució italiana dictamina que “la República és una i
indivisible”. Els catalans fan valer la “Convenció Internacional
de drets humans i civils” que Espanya va ratificar el 1977, segons
la qual "tots els pobles tenen el dret a l'autodeterminació"
(Art. 1.1)
Contràriament
al Parlament eslovac, el català vol fer votar els ciutadans sobre la
independència. Però segons l'article 149 §1, núm. 32 de la
constitució espanyola només l'Estat espanyol té la competència
exclusiva per a autoritzar "consultes populars per via de referèndum". Per això el Parlament
català -amb un 80 % de vots favorables- només va convocar una
"consulta no vinculant" pel 9 de novembre d'enguany. El
Tribunal Constitucional espanyol ha prohibit provisionalment aquesta
consulta, a petició del govern espanyol. Això diferencia Espanya,
p.e., de Suïssa, Canadà i Gran Bretanya: sobre la independència
del cantó del Jura (1979), de Quebec (1995) i d'Escòcia (2014) els
ciutadans van poder votar lliurement. El Tribunal Suprem del Canadà
fins i tot va determinar el 1998 que cada província tenia el dret de
fer consultes semblants.
En
la filosofia política, un estat consta com a legitimat si pot ser
considerat com el resultat d'un contracte social de tots els seus
ciutadans fet lliurement. Ès un principi general de dret que cada
contracte pot ser rescindit, encara que les formalitats de la
rescissió no estiguin especificades. No hi ha cap contracte
irrescindible. I això ho poden fer valer els catalans.
En
realitat, el dret de secessió hauria de ser protegit per les
institucions internacionals. Aquestes s'atribueixen el dret de
vigilar el compliment del respecte als drets humans per part dels
seus estats membres. Les regulacions internacionals haurien de posar
com a condició que l'estat secessionat també respectés els drets
de les seves minories i que no posés obstacles supletoris a la
llibertat de comerç i de tràfec de capitals. També es podria
estipular que els drets i deutes de l'estat anterior s'han de
repartir entre l'estat secessionat i la resta de l'estat anterior.
Però
ni les Nacions Unides ni la Unió Europea reconeixen un dret a la
secessió. A la ONU passa generalment que l'estat secessionat per la
seva qualitat de membre i ha de demanar novament l'admissió. A
Europa els presidents de la Comissió Prodi, Barroso i Juncker, els
comissaris Reding, Almunia i Rehn, i el president del Consell van
Rompuy afirmen que aquest és el procediment que també ha de seguir
la UE. Però ni la Comissió ni el President del Consell tenen
atribucions per decidir aquest tema. La seva interpretació del dret
no té cap fonament en els tractats europeus. No hi ha cap precedent
europeu. Els catalans poden fer valer fins i tot que, segons el
Tractat de Lisboa, són ciutadans de la Unió Europea i que no poden
perdre aquest dret pel fet de separar-se d'Espanya. Una exclusió
automàtica de la UE seria, a més, contraria al respecte degut,
segons els tractats, a la democràcia, a les regions, a la pluralitat
cultural i lingüística i als drets de les minories. Cal considerar
que fins i tot un estat membre que anunciï la seva sortida de la UE
(com pot passar amb la Gran Bretanya) té el dret, abans de
sortir-ne, de negociar-ne les condicions. (Art.50 TUE)
Que
l'estat secessionat deixi de ser membre de les organitzacions
internacionals i que hagi de solicitar novament l'admissió no està
regulat en cap disposició de l'ONU ni en la Convenció de Viena
sobre la ssuccessió d'estats (art.4). Només hi ha una pràctica
internacional, i no és uniforme de cap manera.
L'ONU
no ha demanat sempre d'un estat separat una nova solicitud
d'admissió. Quan Siria es va separar el 1961 de la República Àrab
Unida (la seva unió amb Egipte) va ser admesa automàticament com a
membre sense nova sol·licitud. En canvi hi ha el cas -el de la
dissolució de Iugoslàvia- en el que l'ONU no va admetre
automàticament com a membres ni els nous estats resultants ni la
resta de l'anterior (Sèrbia-Montenegro).
El
Fons Monetari Internacional i el Banc Mundial van seguir considerant
(amb certes condicions) els estats iugoslaus parcials com a membres.
L'Organització
Meteorològica Internacional (WMO), la Unió Postal Universal (UPU) i
l'Agència Internacional d'Energia Atòmica (IAEO) van fer el mateix
sense condicions.
També
l'Organització Internacional de la Propietat Intel·lectual (WIPO)
en va tenir prou amb que confirmessin la seva continuació com a
membres les antigues repúbliques soviètiques Geòrgia, Kazakhstan,
Kirguistan, Moldova, Tadjikistan i Uzbekistan.
Si
es parteix de la teoria del contracte social, i pel que fa a la
pertinença a organitzacions internacionals i en general a les
obligacions de dret internacional, en el cas d'una separació sense
acord hi dues alternatives, dues solucions possibles. L'una és
que cap dels dos estats resultants agafa la successió de l'anterior
perquè els seus pobles respectius no són idèntics amb els de
l#estat anterior. Aquesta és la solució purista. L'altra és que
tots els estats resultants n'agafen la successió perquè això
consolida la seguretat jurídica. Aquest va ser el pensament que va
guiar la Convenció de Viena per la successió d'estats. Cada estat
parcial té el dret de denunciar posteriorment els tractats de
l'estat anterior. La pràctica de l'ONU de reconèixer generalment
només un dels estats com a successor -per regla general el més
gran- és jurídicament insatisfactòria, i només es pot comprendre
perquè els governs dels estats membres de l'ONU també representen
les majories al seu respectiu estat. Pel mateix motiu l'ONU no
defensa el dret de secessió. Si tots els estats parcials agafen
automàticament la successió legal de l'estat anterior, en interès
de la seguretat jurídica i en l'esperit de la Convenció de Viena de
dret contractual, s'han de repartir entre ells els drets i
obligacions de l'estat anterior. Com ho facin és cosa seva. Si no
compleixen les seves obligacions respecte a tercers se'ls pot
excloure o se'ls hi pot obrir un expedient per incompliment de
contractes.
Les
institucions europees fan tot el que poden per impedir les
secessions, ja que la descentralització contradiu la seva concepció
pròpia. Els estats membres estan per regla general més oberts al
dret de secessió ja que podrien fer-lo valer un dia o altre. Alguns
d'ells, però tenen ells mateixos regions que aspiren a la
independència, només cal pensar en Flandes, Sudtirol o Còrsega.
D'aquests estats membres els catalans no en poden esperar suport sinó
resistència.
Els
actuals estats a Europa son el resultat de segles i mil·lennis
d'arbitrarietat i de violència. Les casuals successions dinàstiques
o les brutals guerres de conquesta han determinat la majoria de les
seves fronteres. El dret de secessió és necessari, per tal que
d'una vegada es puguin formar unitats polítiques que responguin a
la voluntat dels ciutadans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada