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10.08.2012

Catalunya serà automàticament fora de la UE, i haurà de sol·licitar l'ingrés?


Hi ha dos documents que són d'interès, un en espanyol i l'altre en anglès. I després, una recomanació!

1. Carta de Catherine Day, secretaria general de la Comissió Europea sobre la sol·licitud de registrar una iniciativa ciutadana  ((2012) 3689 final, del 30 de maig 2012).  Publicat a la pàgina web de la Iniciativa Ciutadana: http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/initiatives/non-registered

"La Comisión ha examinado su iniciativa ciudadana propuesta para asegurarse de que cumple las condiciones establecidas en el citado Reglamento.

Lamento informarles de que, tras esta compobación, la Comisión rechaza el registro de la iniciativa propuesta debido a que está manifiestamente fuera del ámbito de competencias de la Comisión para presentar una propuesta relativa a un acto jurídico para los fines de aplicación de los Tratados.

Se ha llegado a esta conclusión tras realizar un examen exhaustivo de las disposiciones de los Tratados que señalaron ustedes, así como de toda otra base jurídica pertinente.

Su iniciativa ciudadana propuesta tiene por objectivo garantizar que los ciutadanos de un nuevo Estado resultante de la secesión de una parte de un Estado miembro de la UE sigan siendo ciudadanos de la Unión.  De acuerdo con el artículo 20 del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea (TFUE), solo las personas que tengan nacionalidad de un Estado Miembro son ciudadanos de la UE.  La ciudadanía de la UE es complementaria, pero no sustitutiva, de la ciudadanía nacional.

No existe base jurídica alguna en los Tratados de la UE que permita que legislación secundaria aborde las consecuencias de una secesión de una parte de un Estado miembro.  En caso de secesión de una parte de un Estado miembro, la solución se tendría que encontrar y negociar dentro del ordenamiento jurídico internacional."


2. House of Commons briefing per a diputats britànics (novembre de 2011)

"If Scotland became independent, would it automatically remain a member of the European Union (EU) – or would it have to go through the whole accession process for new Member States, either alone or alongside the rest of the UK?

This is a major question in the independence debate, and one to which there is no clear answer. There is no precedent for a devolved part of an EU Member State becoming independent and having to determine its membership of the EU as a separate entity, and the question has given rise to widely different views.

There are at least three different possibilities under international law for a newly-independent Scotland: continuation and secession (the rest of the UK would retain its treaty obligations and membership of international organisations, but Scotland would not); separation (both entities would retain them); and dissolution (both would lose them).

Whatever the position under general international law, a decision on Scotland´s status within the European Union is likely to be a political one. If all the EU Member States agreed, then Scotland could continue automatically as a Member State (pending negotiations with the other member states on details of membership, including the number of MEPs to represent Scotland). On the other hand, Member States with their own domestic concerns about separatist movements might argue that Scotland should lose its membership on independence, and hold up or even veto its accession.

[The position under International Law]
There is no clear method of determining which of these possibilities would apply to an independent Scotland. It could be negotiated between the parties before independence. If there were a dispute, the International Court of Justice could be called upon to give an opinion or a judgment.

[The position under EU law]
Nothing in the EU Treaties sets out what would happen in the event of part of a Member State becoming independent. Articles 4.2 and 5.3 of the consolidated EU Treaty incorporating the Lisbon Treaty specifically mention local and regional government for the first time, but do not concern succession or EU membership.

Given the legal uncertainties, it is likely that Scotland´s relations with the EU in such a situation would therefore be determined politically."


3. Carles Boix interve a "Singulars", de TV3: Camins cap a l'estat propi i escenaris de ruptura
http://www.tv3.cat/videos/4269490/Carles-Boix-camins-cap-a-lestat-propi-i-escenaris-de-ruptura.

"Carles Boix és doctor en Ciències Polítiques i màster en Administració Pública per la Universitat Harvard i catedràtic de Ciència Política i Afers Públics a la Universitat de Princeton.

El professor Boix ens explica amb claredat i rigor quines etapes podríen marcar el camí cap a l'estat propi, com hauría de ser la negociació econòmica i l'encaix internacional

Segons el Tribunal Internacional de la Haia, ens diu, "si no fa un ús il·licit de la força qualsevol poble pot tenir el dret a l'autodeterminació"."




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